Mikä on paras puhelinliittymä yritykselle? Vastaus riippuu yrityksestäsi. Yleensä alle 10 % yrityksen käyttäjistä käyttää 90 % kaikesta käytetystä datasta, ja moni yritys maksaa turhaan liian tehokkaista liittymistä. Siksi yritysliittymän valinta on tarkkaa puuhaa, jossa sopivimman liittymäpaketin valinnalla voidaan tehdä merkittäviä kustannussäästöjä.
Tässä artikkelissa kerromme, mitä sinun kannattaa huomioida yrityksen puhelinliittymää valitessasi.
Paras yritysliittymä ei ole halvin, vaan sopivin
Käyttötarpeiden ymmärtäminen
Yrityksesi käyttötarpeet ovat tärkein lähtökohta puhelinliittymän valinnassa. Mieti seuraavia kysymyksiä:
Puhelut ja viestit: Tarvitaanko liittymää pääasiassa puheluille vai onko tärkeämpää tiedonsiirto, kuten sähköposti ja pilvipalvelut?
Etä- ja hybridityö: Tehdäänkö mobiililiittymän välityksellä myös etätöitä? Esimerkiksi Teams-palaverien pitäminen voi vaatia liittymältä hieman enemmän tehoa.
Käyttäjämäärä: Kuinka monta liittymää yrityksesi tarvitsee? Suuret yritykset voivat hyötyä yrityspaketeista, joissa kaikki liittymät niputetaan yhteen sopimukseen.
Kansainväliset tarpeet: Jos liiketoimintasi ulottuu Suomen rajojen ulkopuolelle, tarvitset liittymän, joka tarjoaa edulliset roaming-palvelut tai kiinteät kansainväliset puheluhinnat.
Laiteliittymät ja muut telepalvelut: Tarvitseeko yrityksesi pelkkiä dataliittymiä, M2M-liittymiä laitekäyttöön, tai esimerkiksi palvelunumeron?
Lue myös artikkeli Paljonko yrityksesi maksaa puhelinliittymistä, joita ei käytetä?
Hinta ja kustannusten hallinta
Budjetti on keskeinen osa liittymän valintaa. Yritysliittymien hinnoittelussa voi olla suuria eroja riippuen palveluntarjoajasta ja valituista ominaisuuksista. Kiinnitä huomiota:
Kuukausimaksuun: Onko se kiinteä vai riippuuko se käytöstä?
Sopimuksiin: Onko sopimus määräaikainen vai toistaiseksi voimassa oleva?
Datakiintiöihin: Riittävätkö tarjotut tiedonsiirtomäärät työntekijöiden käyttöön?
Työntekijäkohtaiseen räätälöintiin: Onko liittymät mahdollista räätälöidä työntekijöiden henkilökohtaisen käyttötarpeen mukaan?
Ylimääräisiin maksuihin: Tutustu lisäkustannuksiin, kuten roaming-hintoihin.
Lisäpalvelut: Tarjoaako operaattori kommunikaatiota helpottavia lisäpalveluita, kuten Mobiilivaihteen?
4G vai 5G – mitä eroa niillä on ja kumpi sopii yrityksellesi?
Teknologian kehittyessä yrityksillä on nyt mahdollisuus valita liittymät joko 4G- tai 5G-verkkoon. Mutta mikä ero näiden välillä on, ja onko 5G-liittymä automaattisesti paras puhelinliittymä?
Neljäs sukupolvi eli 4G on ollut vallitseva mobiiliverkkoteknologia jo vuosien ajan. 4G-mobiiliverkko kattaa valtaosan Suomesta, myös harvaan asutuilla alueilla. 4G tarjoaa nopeuksia, jotka riittävät hyvin tavanomaisen yrityksen tarpeisiin, kuten verkkoselailuun ja videopuheluihin. 4G-liittymät ovat pääosin 5G:tä edullisempia, joten moni yritys valitsee 4G:n kustannussäästöjen vuoksi.
5G eli viidennen sukupolven mobiiliverkkoteknologia tarjoaa jopa 10-kertaiset latausnopeudet verrattuna 4G:hen. 5G-verkko mahdollistaa erittäin tehokkaan datansiirron, jolla voidaan esimerkiksi striimata 8K-videota tai ladata suuria tiedostoja hyvin nopeasti. Arkipäiväiselle käyttäjälle yksi selkeistä eroista 4G:hen on se, että 5G-liittymä mahdollistaa datansiirron ja puhelut samanaikaisesti. 5G-verkon peittoalue laajenee Suomessa jatkuvasti ja kattaa jo suurimman osan Suomesta.
Jos yrityksesi käyttötarpeet ovat perustasolla, 4G riittää hyvin. Jos kuitenkin hyödynnät pilvipalveluita, suoratoistoteknologioita tai tarvitset erittäin nopean ja viiveettömän yhteyden, 5G voi olla järkevä investointi. Jokainen yritys ei kuitenkaan juurikaan hyödy 5G:n tuomasta tehokkuudesta, vaan suurempaa hyötyä tuovat 4G-liittymistä johdetut kustannussäästöt.
Lue myös artikkeli Usein kysyttyjä kysymyksiä 5G:stä
Mikä nopeus on sopiva yritykselle?
Nopein ei ole aina se paras puhelinliittymä, sillä tosiasiassa harva työntekijä tarvitsee huippuluokan nopeuksia.
Räätälöimällä liittymät työntekijäkohtaisesti voidaan säästää merkittäviä summia yritysliittymissä. Osa maksetuista liittymistä pyörii hyvin vähäisellä käytöllä, kun taas monissa yrityksissä on yksittäisiä superkäyttäjiä, jotka voisivat hyötyä tehokkaammista liittymistä.
100 Mbps nopeus 4G-verkossa on pääosin riittävä lähestulkoon kaikkiin tavallisen yritystoiminnan tarpeisiin. 5G-liittymät tarjoavat nopeampaa datansiirtoa jopa 1000 Mbps nopeuksilla. Hyvä vaihtoehto onkin räätälöidä nopeus työntekijäkohtaisen käyttötarpeen mukaan.
Valitse toimivin verkko
Line Carrierin kolmen verkon ratkaisulla voit valita työntekijäkohtaisesti myös kullekin työntekijälle parhaiten sopivan verkon. Verkkojen kuuluvuusalueissa on eroja, ja alueelliseen kuuluvuuteen voivat vaikuttaa myös muun muassa maaston muodot tai rakennusmateriaalit.
Olemme Suomen ainoa operaattori kaikissa kolmessa verkossa (Telia, DNA, Elisa) ja näin pystymme tarjoamaan 4G- ja 5G-liittymät kaikkiin verkkoihin. Näin vältät tietokatkokset ja yhteysongelmat liikkuvassa työssä, eri toimipisteissä tai etä- ja hybridityössä. Tupla-SIM-ratkaisulla voit käyttää kahta verkkoa samassa puhelimessa.
Tutustu Line Carrierin liittymiin:
Lue lisää yritysliittymistä
-
Paras puhelinliittymä yritykselle – näin vertailet vaihtoehtoja
Kuinka valita paras yritysliittymä omiin tarpeisiisi?
-
VoWiFi ja VoLTE ratkaisevat useimmat kuuluvuusongelmat!
Miten ratkaista rasittavat kuuluvuusongelmat ja mitä etuja VoWiFi ja VoLTE tuovat puheluiden soittamiseen?
-
Miten otat VoWiFi-puhelut käyttöön
Kuinka ottaa äänipuhelut käyttöön WiFi:n kautta älypuhelimessa? Mitkä laitteet tukevat tätä ominaisuutta? Tästä kaikesta artikkelissamme.