Yritysliittymän ostajan opas – Liittymän valinta näillä ohjeilla! 

Artikkelit / Yritysliittymät

Yritysliittymän valinta voi olla haastavaa. Miten löytää paras mahdollinen ratkaisu, jolla työt saadaan tehtyä mutta kustannukset pysyvät aisoissa? Entä jos yrityksessä tehdään paljon liikkuvaa työtä ja kuuluvuusalueet vaihtelevat? Mitä jos henkilöstö matkustaa paljon? 

Lue tämä yritysliittymän ostajan opas ja lähde liittymäkaupoille hieman entistä viisaampana.  

Tutustu Line Carrierin yritysliittymiin: 

Kuka käyttää liittymiä ja millä tavalla? 

Kun yritysliittymän valinta on edessä, kannattaa ensimmäiseksi kartoittaa tarve. Miten monta liittymää tarvitset ja miten niitä käytetään? Paljonko puheluita, tekstiviestejä tai dataa työntekijäsi käyttävät? Liikkuuko henkilöstösi paljon? Tullaanko liittymiä käyttämään EU- ja ETA-alueen ulkopuolella? 

Kun olet etukäteen miettinyt mitä yrityksesi tarvitsee, voit tehdä harkittuja ostopäätöksiä ja säästää kustannuksissa.  

Yritysliittymien keskittäminen kannattaa 

Keskittäminen helpottaa yritysliittymien hallintaa ja auttaa säästämään kuluissa.  

Keskittämällä liittymät yhdelle palveluntarjoajalle säästät palvelumaksuissa, saat kaikista liittymistä vain yhden laskun ja kustannukset on helppo paikantaa. 

Liittymän nopeuden valinta 

Puhelinliittymiä markkinoidaan usein tehokkuudella. Nopeus kuulostaa hienolta, mutta todellisuudessa harva yritys tarvitsee huippunopeuksia arkisen toiminnan pyörittämiseen. Liian tehokkaat liittymät paisuttavat turhaan kustannuksia.  

50–100 Mbps tiedonsiirtonopeus riittää tavallisimpiin yritystarpeisiin. 50 Mbps-nopeudella puhelimella voi katsoa 4K-videota ja samaan aikaan tehdä töitä. Myös Microsoft Teams ja muut sovellukset toimivat yhtä hyvin. Tehokkaampi 100 Mbps -nopeus sopii toimistoyhteyksiin tai muihin jaettuihin ratkaisuihin.  

Jos tarvitset huipputehokkuutta, 5G-verkon liittymiä saa jopa 1000 Mbps tiedonsiirtonopeudella. 

Mikä on sopiva puhelu- ja viestimäärä? 

Miten paljon puheluminuutteja tai viestejä yritysliittymään kannattaisi sisällyttää? 

Keskimäärin yrityksissä käytetään liittymää kohden noin 170–300 puheluminuuttia, 20–30 tekstiviestiä, 4 multimediaviestiä ja 5–8 gigatavua dataa kuukaudessa. Käytössä on kuitenkin usein paljon työntekijäkohtaisia eroja.  

Yritysliittymien työntekijäkohtainen räätälöinti säästää kuluja 

Liittymäpakettien räätälöinti työntekijäkohtaisesti säästää kustannuksissa, sillä monissa yrityksissä suurin datankäyttö painottuu pienelle osalle työntekijöistä.  

Monissa yrityksissä suurin datankäyttö painottuu pienelle osalle työntekijöistä.  

Liittymäraporteilla tulee usein vastaan niin sanottuja ”nukkuvia käyttäjiä”, joiden liittymän käyttö on hyvin vähäistä. Usein alle 10 % henkilöstöstä on huippukäyttäjiä, jotka käyttävät yli 90 % dataliikenteestä.  

Jos kaikilla työntekijöillä on huipputehokkaat liittymät, niistä maksetaan suurta hintaa täysin turhaan. Valitse huippukäyttäjille rajaton liittymä ja keskivertokäyttäjälle edullisempi ratkaisu.  

Line Carrierin yritysliittymiin voidaan räätälöidä työntekijäkohtaisesti tärkeimmät kuuluvuusalueet sekä puheluminuuttien, SMS-viestien ja mobiilidatan määrä. 

Kuuluvuusalueilla on merkitystä 

Operaattorien matkapuhelinverkkojen kuuluvuusalueissa on eroja ja verkon kattavuus muuttuu jatkuvasti 5G:n laajenemisen ja 3G-verkon alasajon myötä. Kuuluvuus voi vaihdella myös paikallisesti riippuen muun muassa maaston muodoista ja rakennusten materiaalista.  

Verkkojen kuuluvuusalueet voi tarkistaa operaattorien verkkosivuilla olevista kuuluvuuskartoista.  

Line Carrier on Suomen ainoa operaattori, jolta voit hankkia liittymiä kaikkiin kolmeen matkapuhelinverkkoon. Sinun ei tarvitse sitoutua yhteen verkkoon, vaan voit saada käyttöösi useamman eri verkon yhdellä laskulla, yhdeltä palveluntarjoajalta. Jos sama verkko ei toimi yhtä hyvin eri toimipisteissäsi, voit valikoida työntekijöille eri verkot parhaan kuuluvuuden mukaan. 

Onko tarvetta varmennetulle tavoitettavuudelle? 

Tekeekö henkilöstösi paljon liikkuvaa työtä, jossa liikutaan huonoilla kuuluvuusalueilla? Onko sinulla kriittisiä toimintoja, joiden puhelinyhteydet eivät saisi katketa hetkeksikään? 

Kahden verkon Multi-SIM-ratkaisu tarjoaa varmennettua tavoitettavuutta silloin kun sitä tarvitaan.  

Yhteen puhelimeen voidaan hankkia kaksi liittymää yhdellä puhelinnumerolla. Jos ensisijaiseen liittymään ei saada yhteyttä, puhelut ohjautuvat automaattisesti varaliittymään. Jos verkko ei toimi, liittymää voidaan vaihtaa nopeasti muutamalla puhelimen näpäytyksellä.  

Lue lisää kahden verkon ratkaisusta blogissamme: Älä tyydy yhteen – Liikkuvan työn huono kuuluvuus kuntoon kahden verkon yritysliittymällä

Katso video kahden verkon ratkaisusta:

4G vai 5G yritykselle? 

Moni miettii, kannattaako valita 4G-liittymä vai päivittää suoraan uusimman teknologian 5G-verkkoon. 4G- ja 5G-verkon välillä valitessa kannattaa miettiä tehokkuuden tarvetta, käytössä olevia laitteita ja verkon kattavuusaluetta. 

4G-verkon datansiirtonopeus ei ole yhtä suuri kuin 5G-verkolla, mutta 4G:n 100 Mbps siirtonopeus riittää mainiosti yritysten arkisiin tarpeisiin.  

5G-verkko tarvitsee toimiakseen 5G-puhelimia. Jos yrityksen käytössä oleva laitekanta on pääosin 4G-puhelimia, on 5G-liittymien hankkiminen turhaa.  

5G-verkko ei vielä kata koko Suomea, vaan toimii lähinnä tiiviisti asutetuilla kaupunkialueilla. Jos työntekijät liikkuvat paljon, käy helposti niin että maksat 5G-verkosta, mutta käytännössä suurimman osan ajasta käytössä on 4G-yhteys.  

Line Carrier tarjoaa sekä 4G- että 5G-yritysliittymiä.  

Jos haluat tietää lisää 5G:stä, lue blogimme Usein kysyttyjä kysymyksiä 5G:stä. 

Yritysliittymä matkatyössä 

Vältä yllättävät kustannukset matkatyössä ja mieti etukäteen, millaisen liittymän matkustava työntekijä tarvitsee. 

Line Carrierin liittymiin sisältyy kohtuullisen käytön EU-roaming. EU- ja ETA-alueen ulkopuolella matkustaville työntekijöille liittymä kannattaa valita ulkomaan tiedonsiirtomaksujen mukaan.  

Datansiirto toimii kaukokohteissa normaalisti, mutta datankäytöstä veloitetaan hinnaston mukaan. Yllätyslaskut voidaan välttää, sillä liittymiin kuuluu vakiona roaming-saldoraja, joka estää isommat yllätyslaskut kaukokohteissa. 

Line Carrierin liittymät – kenelle ne sopivat? 

Line Carrier on virtuaalioperaattori, joka tarjoaa yritysliittymiä kaikkiin kolmeen verkkoon. Olemme Avainlipulla palkittu kotimainen toimija.  

Asiakaskuntaamme kuuluu kaiken kokoisia yrityksiä. Tarjontamme on räätälöity yritysten tarpeet huomioiden ja pyrimme löytämään aina asiakkaillemme parhaiten sopivat yhteydenpitoratkaisut, oli kyse sitten muutamasta pakettiliittymästä tai suuresta ja vaativasta yhteydenpitokokonaisuudesta.  

Tarvitseeko yrityksesi laajennettua yhteydenpitoratkaisua? 

Liittymien lisäksi saat Line Carrierilta yhdeltä luukulta kattavat yhteydenpitoratkaisut yrityksellesi.  

Liittymäpaketteihin voidaan yhdistää myös palvelu- ja yritysnumerot, joilla tarjoat asiakkaillesi helpon ja luottamusta herättävän tavan ottaa yritykseesi yhteyttä. Asiakaspuhelut voidaan käsitellä ja välittää yrityksesi sisällä helposti kevyellä Line Carrier Mobiilivaihteella. Jos tarve on kattavammalle ratkaisulle, Line Carrier Contact Center tuo tehoa ja helppoutta monikanavaiseen asiakaspalveluun. Monipuoliset integraatiot tehostavat asiakaspalvelua yhdistämällä asiakaspuhelut CRM- ja tikettijärjestelmiin.  

Lue lisää ja tutustu Line Carrierin liittymäpaketteihin tästä linkistä: 

Yhteenveto – Yritysliittymän ostajan opas 

  1. Selvitä etukäteen, miten henkilöstösi käyttää liittymiä 
  2. Räätälöi liittymät työntekijäkohtaisesti tarpeen mukaan 
  3. Keskittäminen säästää vaivaa ja kustannuksia 
  4. Verkkojen kuuluvuusalueissa on eroja. Valitse parhaiten kuuluva verkko. 
  5. Varmennetun tavoittavuuden tarjoaa kahden verkon Multi-SIM-ratkaisu 
  6. Line Carrier on Suomen ainoa operaattori kaikissa kolmessa verkossa 

Etsitkö joustavaa, yritysten tarpeisiin erikoistunutta operaattoria? Kerromme mielellämme lisää Line Carrierin palveluista! 

Lue Line Carrierin asiakaskokemuksia