Mikä on VoIP -puhelu? – VoIP-teknologia tarjoaa kustannussäästöjä yrityspuheluihin

Artikkelit / Operaattoripalvelut
voip puhelu termin selitys

VoIP eli Voice over Internet Protocol mahdollistaa puhelut tietoliikenneverkon (esimerkiksi internetin) välityksellä sujuvasti ja edullisesti. Mutta mitä VoIP oikeastaan pitää sisällään?

Mitä tarkoittaa VoIP-puhelu?

IP-puhe eli VoIP (Voice over Internet Protocol) tarkoittaa teknologiaa, joka mahdollistaa äänen siirtämisen reaaliaikaisesti Internetin tai muun IP-protokollaa käyttävän verkon välityksellä. VoIP-puhelut ovat siis puheluita, jotka kulkevat puhelinverkon sijasta tietoliikenneverkon (esimerkiksi internetin) välityksellä. 

Vaikka VoIP ei olisi terminä tuttu, ovat IP-puhelut käytössä laajalti sekä yritys- että kuluttajamaailmassa. Monelle tuttuja esimerkkejä VoIP-teknologian käytöstä ovat esimerkiksi Zoom, Skype ja WhatsApp-puhelut. 

Vaikka VoIP ei olisi terminä tuttu, ovat IP-puhelut käytössä laajalti sekä yritys- että kuluttajamaailmassa.

VoIP-puheluiden käyttöä varten ei tarvita erillisiä laitteita, vaan niitä voidaan käyttää puhelimella, tietokoneella tai muulla päätelaitteella, jossa on tavallinen internetyhteys. VoIP-teknologialla voidaan muuttaa perinteisellä puhelimella soitettu analoginen ääni digitaaliseksi, eli esimerkiksi yrityksen asiakkaat voivat soittaa omilla puhelimillaan normaalin puhelun yritykseen, ja se voidaan muuntaa IP-puheluksi. 

Mitä hyötyä IP-puheluista on yrityksille?

Edullisuus

Yksi IP-puheluiden keskeisimmistä eduista on niiden edullisuus. Puheluiden soittaminen tavalliseen tapaan matkapuhelinverkon välityksellä ulkomaille on maksullista, kun taas IP-puheluita voidaan soittaa internetin välityksellä ilman kaukopuhelumaksuja. Etenkin kansainvälisille yrityksille IP-puhelut voivat tuoda huomattavia säästöjä. 

Joustavuus

Muita etuja ovat liikkuvuus ja monipuolisuus. IP-puheluita voidaan soittaa missä vain, kunhan käytössä on vakaa internetyhteys. Lisäksi VoIP-teknologia mahdollistaa myös pikaviestien lähettämisen, videoneuvottelut ja muita viestintätapoja samalla alustalla. Nykyajan etä- ja hybridityöelämässä VoIP-teknologia helpottaa työntekoa ja yhteydenpitoa. 

Integraatiot

VoIP-puhelut voidaan integroida myös yrityksen käytössä oleviin asiakaspalvelu- tai CRM-järjestelmiin. 

Tällöin puheluiden soittaminen tai viestittely asiakkaille onnistuu suoraan järjestelmästä, ja työstä tulee sujuvampaa ja saumattomampaa. Puheluista voidaan kerätä monipuolista dataa, joka auttaa kehittämään yrityksen asiakaspalvelua. 

Kokonaisuuteen voidaan yhdistää myös VoIP:n mahdollistamat ominaisuudet kuten soitonsiirto, automaattinen puhelunohjaus tai puheluiden tallennus. 

Lue myös artikkeli Mikä on IP-vaihdeliittymä?  

Line Carrier on kumppanisi yrityksen telepalveluissa

Line Carrier on ketterä yritysten operaattori, jonka palvelut on suunniteltu nimenomaan yritysten tarpeisiin. Line Carrier tarjoaa monipuoliset yritysten telepalvelut. IP-vaihdeliittymään voidaan yhdistää muun muassa yritys- ja palvelunumerointi, äänivalikot, tiedotteet ja turvapalvelu vikatilanteiden varalta.  

Lue myös