VoIP eli Voice over Internet Protocol mahdollistaa puhelut tietoliikenneverkon (esimerkiksi internetin) välityksellä sujuvasti ja edullisesti. Mutta mitä VoIP oikeastaan pitää sisällään?
Mitä tarkoittaa VoIP-puhelu?
IP-puhe eli VoIP (Voice over Internet Protocol) tarkoittaa teknologiaa, joka mahdollistaa äänen siirtämisen reaaliaikaisesti Internetin tai muun IP-protokollaa käyttävän verkon välityksellä. VoIP-puhelut ovat siis puheluita, jotka kulkevat puhelinverkon sijasta tietoliikenneverkon (esimerkiksi internetin) välityksellä.
Vaikka VoIP ei olisi terminä tuttu, ovat IP-puhelut käytössä laajalti sekä yritys- että kuluttajamaailmassa. Monelle tuttuja esimerkkejä VoIP-teknologian käytöstä ovat esimerkiksi Zoom, Skype ja WhatsApp-puhelut.
Vaikka VoIP ei olisi terminä tuttu, ovat IP-puhelut käytössä laajalti sekä yritys- että kuluttajamaailmassa.
VoIP-puheluiden käyttöä varten ei tarvita erillisiä laitteita, vaan niitä voidaan käyttää puhelimella, tietokoneella tai muulla päätelaitteella, jossa on tavallinen internetyhteys. VoIP-teknologialla voidaan muuttaa perinteisellä puhelimella soitettu analoginen ääni digitaaliseksi, eli esimerkiksi yrityksen asiakkaat voivat soittaa omilla puhelimillaan normaalin puhelun yritykseen, ja se voidaan muuntaa IP-puheluksi.
Mitä hyötyä IP-puheluista on yrityksille?
Edullisuus
Yksi IP-puheluiden keskeisimmistä eduista on niiden edullisuus. Puheluiden soittaminen tavalliseen tapaan matkapuhelinverkon välityksellä ulkomaille on maksullista, kun taas IP-puheluita voidaan soittaa internetin välityksellä ilman kaukopuhelumaksuja. Etenkin kansainvälisille yrityksille IP-puhelut voivat tuoda huomattavia säästöjä.
Joustavuus
Muita etuja ovat liikkuvuus ja monipuolisuus. IP-puheluita voidaan soittaa missä vain, kunhan käytössä on vakaa internetyhteys. Lisäksi VoIP-teknologia mahdollistaa myös pikaviestien lähettämisen, videoneuvottelut ja muita viestintätapoja samalla alustalla. Nykyajan etä- ja hybridityöelämässä VoIP-teknologia helpottaa työntekoa ja yhteydenpitoa.
Integraatiot
VoIP-puhelut voidaan integroida myös yrityksen käytössä oleviin asiakaspalvelu- tai CRM-järjestelmiin.
Tällöin puheluiden soittaminen tai viestittely asiakkaille onnistuu suoraan järjestelmästä, ja työstä tulee sujuvampaa ja saumattomampaa. Puheluista voidaan kerätä monipuolista dataa, joka auttaa kehittämään yrityksen asiakaspalvelua.
Kokonaisuuteen voidaan yhdistää myös VoIP:n mahdollistamat ominaisuudet kuten soitonsiirto, automaattinen puhelunohjaus tai puheluiden tallennus.
Lue myös artikkeli Mikä on IP-vaihdeliittymä?
Line Carrier on kumppanisi yrityksen telepalveluissa
Line Carrier on ketterä yritysten operaattori, jonka palvelut on suunniteltu nimenomaan yritysten tarpeisiin. Line Carrier tarjoaa monipuoliset yritysten telepalvelut. IP-vaihdeliittymään voidaan yhdistää muun muassa yritys- ja palvelunumerointi, äänivalikot, tiedotteet ja turvapalvelu vikatilanteiden varalta.
Lue myös
-
Mikä on VoIP -puhelu? – VoIP-teknologia tarjoaa kustannussäästöjä yrityspuheluihin
IP-puhelut ovat edullisia, joustavia ja ne voidaan integroida asiakaspalvelujärjestelmään.
-
Johdatus etätyön tietoturvaan – Tarjoa luotettava mobiiliverkko etä- ja hybridityöhön
Etä- ja hybridityö luo uusia vaatimuksia organisaatioiden tietosuojalle. Huolehdi etätyön tietoturvasta näillä vinkeillä.
-
Mikä on SMS Gateway?
Tekstiviestiasiakaspalvelu SMS Gatewayn kautta mahdollistaa nopean ja luotettavan kommunikaation.