RCS eli Rich Communication Services on monipuolisempi versio tekstiviestistä. RCS:n avulla yritykset voivat lähettää tekstiviestillä visuaalisia sisältöjä, kuten esimerkiksi korkearesoluutiokuvia, linkkejä tai videoita. Viestiin voidaan liittää myös ns. “call-to-action” -toiminnallisuuksia.
RCS on tekstiviestin seuraava sukupolvi, joka tarjoaa sovellusmaisen kokemuksen kuvilla, videoilla, kartoilla, painikkeilla ja seurattavilla linkeillä. Esimerkiksi Google Business Messages hyödyntää RCS:ää.
RCS toimii Suomessa toistaiseksi vain Elisan liittymillä, mutta Elisan ollessa Suomen suurin operaattori, RCS-viestillä on jo mahdollista tavoittaa iso joukko Android-käyttäjistä. Vuoden 2024 aikana palvelu laajenee iPhone-käyttäjille.
Miten RCS eroaa perinteisestä tekstiviestistä?
RCS tekee tekstiviestistä monipuolisemman ja tehokkaamman. Koska viestillä on helppoa ja houkuttelevampaa olla vuorovaikutuksessa, saadaan perinteisiä tekstiviestejä korkeammat klikkausprosentit. Lue myös artikkelimme “98 % ihmisistä avaa tekstiviestin – ja 5 muuta syytä, miksi SMS-viestit asiakaspalvelussa kannattavat”
RCS-viestien avulla voit tuoda sovelluksista tuttua interaktiivisuutta viesteihin. Eloa tuovat niin kuvat, videot, karusellit kuin painikkeetkin.
RCS-viestit mahdollistavat normaalia tekstiviestiä visuaalisempaa sisältöä kuten korkearesoluutiokuvia, linkkejä, videoita ja painikkeita. RCS ei vaadi erillisen sovelluksen asennusta, vaan Android-puhelimien viestisovellus tukee RCS-viestintää sellaisenaan.
Mitkä ovat RCS-viestin hyödyt
Visuaalisempi sisältö ja brändisi näköiset viestit
Voit tuoda viestiisi rikkaampaa ja visuaalisempaa sisältöä, kuten esimerkiksi logosi, kuvia, videoita tai karuselleja, jotka konvertoivat tehokkaammin. Samassa yhteydessä voit tuoda brändiäsi näkyväksi viestissäsi ja täten erottua kilpailijoistasi.
Interaktiivisuus lisää konversioita ja helpottaa vuorovaikutusta
Voit helpottaa vuorovaikutusta lisäämällä viesteihisi painikkeita ja valmiita vastauksia. RCS-viestien ehdotetut vastaukset helpottavat vastaamista ja erilaisten toimintojen tekemistä. Voit myös parantaa viestien vastausprosenttia antamalla asiakkaiden vastata yhdellä keskusteluun upotetulla painikkeella. Tekemällä vastaamisesta yksinkertaista saat parempia tuloksia.
Verifioitu lähettäjätieto tuo luotettavuutta
RCS-viestin lähettäjätieto on aina varmennettu, jolloin vastaanottaja voi luottaa siihen, että viesti tulee luotetulta taholta. Jokainen yritys rekisteröidään ja se saa oikeuden lähettää viestejä oman brändinsä nimissä. Tämä tuo lisäturvaa ja vastaanottaja voi luottaa siihen, että viesti tulee luotetulta taholta.
Korkeampi konversioaste lisää tavoitettavuutta
Tekstiviestien avausaste on huikeat 98 %. RCS-viestit ovat yhtä tehokkaita. Rikkaamman sisällön ansiosta ne lisäävät vuorovaikutusta ja nostavat sijoitetun pääoman tuottoprosenttia.
Reaaliaikainen palaute auttaa kehittämään palvelua
RCS mahdollistaa monipuolisen analytiikan ja kampanjaseurannan. Seuraa vastaanottajien reagointia katsomalla tietoja toimitusprosentista, lukukuittauksista sekä klikki- ja vastausprosentista.
Yleistyvätkö RCS-viestit Suomessa?
Jää nähtäväksi yleistyvätkö RCS-viestit Suomessa ja miten Elisan kehitys erityisesti iPhone-käyttäjien osalta etenee kuluvan vuoden aikana. Yhtä kaikki RCS-viestien tulo Suomeen on avannut uusia mahdollisuuksia yrityksille parantaa viestintää ja markkinointia suoraan matkapuhelimiin.
RCS tarjoaa rikkaampaa sisältöä ja parempaa vuorovaikutusta asiakkaiden kanssa, mahdollistaen visuaalisemman ja interaktiivisemman viestinnän, joka osaltaan parantaa asiakaskokemusta.
Haluatko ottaa RCS-viestit käyttöön omassa yrityksessäsi? Kerromme mielellämme lisää. Ota yhteyttä, niin keskustellaan!
Lue myös
-
Miksi vaikeina aikoina ei kannata säästää asiakaspalvelusta?
Vaikeina aikoina ei kannata säästää asiakaspalvelusta, sillä hyvin hoidettu asiakaspalvelu voi auttaa lieventämään vaikeuksia ja kriisejä, joita yritys saattaa kohdata.
-
Microsoft 365 –tilin tietoturvaloukkaus – toimi näin
Oletko kohdannut Microsoft 365 -tilisi tietoturvaloukkauksen? Lue Kyberturvallisuuskeskuksen kokoama ohje, miten toimia tilanteessa, jossa tilisi on vaarantunut.
-
Power BI – raportoinnilla visuaalisempaa dataa asiakaspalvelusi tilasta
Power BI on Microsoftin pilvipohjainen työkalu, joka mahdollistaa liiketoimintatietojen visualisoinnin ja analysoinnin. Sen avulla voit luoda interaktiivisia ja reaaliaikaisia raportteja, jotka tukevat päätöksentekoa ja parantavat asiakaspalvelun suorituskykyä.