Paranna yrityksesi kyberturvallisuutta helposti ja tehokkaasti 

Artikkelit / Contact center
paranna yrityksesi kyberturvallisuutta

Yrityksesi kyberturvallisuus on nykymaailmassa tärkeämpää kuin koskaan. Pienet yritykset ovat erityisen haavoittuvaisia kyberhyökkäyksille, jotka voivat aiheuttaa suuria taloudellisia menetyksiä ja haittaa yrityksen maineelle. Onneksi on olemassa yksinkertaisia toimenpiteitä, joilla parannat yrityksesi kyberturvallisuutta ja suojaudut yleisimmiltä uhkilta. 

Tässä artikkelissa kerromme yleisimmistä kyberuhista pienyrityksille ja annamme vinkkejä toimenpiteistä, joilla voit suojautua.  

Yleisimmät kyberturvallisuusuhat pienyrityksille 

1. Tietojenkalastelu 

Tietojenkalastelu on yksi yleisimmistä ja vaarallisimmista kyberturvallisuusuhkista. Se tarkoittaa vilpillisten viestien lähettämistä, jotka näyttävät tulevan luotetuilta tahoilta, kuten pankeilta tai yhteistyökumppaneilta. Näiden viestien tarkoituksena on saada vastaanottaja luovuttamaan luottamuksellisia tietoja, kuten salasanoja tai luottokorttitietoja. 

Tietojenkalastelu on nykyään melko edistynyttä, ja joidenkin huijausviestien tunnistaminen voi olla erittäin vaikeaa. Liikkeellä on myös taitavasti laadittuja suomenkielisiä huijausviestejä. Näissä viesteissä pyritään usein hyödyntämään inhimillisiä tekijöitä, kuten tunteita tai kiireen tuntua, jotta huijaus onnistuisi. 

Miten voit suojautua: 

  • Ole varovainen, kun saat kiireellisen tilisiirtopyynnön tai pyynnön kirjautua palveluun linkin kautta. Kokeile lähetetyn linkin sijaan kirjautua ko. Palveluun palveluntarjoajan oman verkkosivun kautta ja siten varmistamaan, onko viesti aito.  
  • Varmista viestin aitous esimerkiksi soittamalla lähettäjälle. 
  • Käytä monivaiheista tunnistautumista palveluissa. 
  • Kysy tarkentavia tietoja, ja jos epäilet yhtään älä luovuta tietoja. 

2. Haittaohjelmat 

Olet saattanut törmätä esimerkiksi mediassa sanoihin virus, vakoiluohjelma, troijalainen tai mato. Nämä ovat nimiä erilaisille haittaohjelmatyypeille. Haittaohjelmat, kuten virukset, vakoiluohjelmat ja troijalaiset, voivat aiheuttaa merkittäviä vahinkoja tietojärjestelmille. Ne voivat varastaa tietoja, salata tiedostoja tai jopa kaataa koko järjestelmän. 

Miten voit suojautua: 

  • Pidä käyttöjärjestelmät ja ohjelmistot ajan tasalla. 
  • Ota säännöllisesti varmuuskopiot tärkeistä tiedoista. 
  • Suhtaudu terveen epäluuloisesti sähköpostiliitteisiin ja linkkeihin. 
  • Käytä käyttäjätilejä, joilla ei ole pääkäyttäjän oikeuksia. 

3. Kiristyshaittaohjelmat 

Kiristyshaittaohjelma pääsee tietokoneelle useissa tapauksissa aidolta näyttävän sähköpostin välityksellä, jossa viestin mukana tulee linkki tai liitetiedosto. Kun liite avataan tai linkkiä klikataan, kiristyshaittaohjelma pääsee koneelle ja estää tietokoneen käytön salaamalla tietokoneen tiedostot.

Tällä tarkoitetaan sitä, että kiristyshaittaohjelma esimerkiksi muuntaa joitakin tiedostoja salakirjoitettuun muotoon. Näitä tiedostoja ei voi avata ilman oikeaa salauksenpurkuavainta. 

Jos koneellesi tulee kiristyshaittaohjelma ja saat lunnasvaatimuksen, älä maksa lunnaita! 

Kiristyshaittaohjelmat siis lukitsevat tietokoneesi tai siellä olevia tiedostoja ja vaativat sitten lunnaita tiedostojen avaamiseksi.  

Miten voit suojautua: 

  • Ole varovainen avatessasi liitteitä ja linkkejä tuntemattomista sähköposteista. 
  • Käytä vahvoja ja uniikkeja salasanoja. Voit myös hyödyntää erilaisia salasanasovelluksia kuten KeePass tai vastaavat, jotta salasanasi pysyvät hallussa mutta uniikkeina kussakin palvelussa.  
  • Pidä virustorjuntaohjelmat ajan tasalla. 

Kyberturvallisuus haltuun suojautumiskeinoilla 

Päivittämättömillä järjestelmillä on aina suurempi riski joutua tietomurron kohteeksi, koska rikolliset hyödyntävät vanhentuneissa ohjelmistoissa olevia turvallisuuspuutteita. Pitämällä päivitykset kunnossa pidät myös rikolliset loitolla. 

Näiden vinkkien avulla voit parantaa omien laitteidesi ja käyttämiesi järjestelmien turvallisuutta. 

 Automaattiset päivitykset 

Automaattisten päivitysten avulla varmistat, että järjestelmäsi ja ohjelmistosi ovat aina ajan tasalla ja suojattuja uusimmilta uhkilta. 

Automaattiset varmuuskopiot 

Säännölliset varmuuskopiot varmistavat, että tiedot voidaan palauttaa nopeasti mahdollisen tietoturvaloukkauksen jälkeen. Varmuuskopiot kannattaa tallentaa erilliseen paikkaan, kuten pilvipalveluun. 

Monivaiheinen tunnistautuminen 

Monivaiheinen tunnistautuminen lisää ylimääräisen suojakerroksen kirjautumiseen. Tämä tarkoittaa, että pelkän salasanan lisäksi tarvitset toisen tunnistautumistavan, kuten tekstiviestikoodin tai autentikointisovelluksen. 

Kohti parempaa kyberturvaa

Pienissä yrityksissä yksi henkilö hoitaa monia tehtäviä, toimien toimitusjohtajana, myyjänä ja tietoturvavastaavana samanaikaisesti. Kun yhdellä henkilöllä on monia vastuita, aikaa on vähän eikä kaikkea ehdi tehdä.  

Ennaltaehkäisevillä toimilla pyritään siihen, että yrityksesi on hyökkääjän näkökulmasta epäkannattava kohde. Näin hyökkäyksen toteuttaminen vaikeutuu, koska yrityksesi pystyy estämään, havaitsemaan ja tarvittaessa reagoimaan kyberturvallisuusuhkiin tehokkaasti. Alla listamme vinkkejä yrityksesi tietoturvan hallintaan. 

Käyttöoikeuksien hallinta 

Rajoita käyttäjien oikeudet vain niihin tietoihin ja järjestelmiin, joita he tarvitsevat työnsä suorittamiseen. Tämä minimoi vahinkojen riskin, jos käyttäjän tunnukset joutuvat vääriin käsiin. 

Vahvat salasanat 

Käytä pitkiä ja monimutkaisia salasanoja tai salalauseita. Vältä yleisiä sanoja ja käytä mieluummin kirjainten, numeroiden ja erikoismerkkien yhdistelmiä. 

Harjoitus- ja koulutustoiminta 

Järjestä säännöllisesti kyberturvallisuuskoulutuksia työntekijöille. Simuloi tietojenkalasteluhyökkäyksiä ja opeta, kuinka niihin tulee reagoida.  

Contact Centerimme tietoturvasta huolehdittu 

Etenkin asiakaspalvelujärjestelmän tietoturvasta on huolehdittava. Asiakaspalvelujärjestelmien läpi kulkee paljon asiakkaiden henkilökohtaista tietoa, jonka käsittelyssä on noudatettava EU:n tietosuoja-asetusta. Toimintavarmuus on olennaista, jotta yhteydenpito asiakkaisiin toimii kaikissa tilanteissa.   

Line Carrier Contact Center on pilvipohjainen asiakaspalvelujärjestelmä, jonka suunnittelussa tietoturvasta ei ole tingitty. Hyödynnämme kaksivaiheista tunnistautumista ja palvelimemme sijaitsevat Suomessa.  

Muistilista 

 1. Pidä laitteet, järjestelmät ja ohjelmistot päivitettynä. 

2. Käytä riittävän pitkiä salasanoja ja monivaiheista tunnistautumista. 

3. Rajaa käyttäjien oikeudet tarpeen mukaan. Muista myös poistaa oikeuksia ja tunnuksia, sen mukaan mikä tämän hetken tarve on. 

4. Ole varovainen sähköpostien ja viestien kanssa. Mieti ennen kuin klikkaat liitteitä tai epäilyttäviä linkkejä. 

5. Ilmoita tietoturvaloukkauksista oman yrityksesi IT-osastolle sekä Kyberturvallisuuskeskukselle. 


Tämä artikkeli on laadittu pohjautuen Traficomin julkaisemaan Pienyritysten kyberturvallisuusoppaaseen. Oppaassa käsitellään kattavasti kyberuhkia ja annetaan käytännönläheisiä ohjeita pienyritysten kyberturvallisuuden parantamiseksi.